ביחד עם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, צמרת משרד התיירות ועוד כמאה עיתונאים ישראלים וזרים השתתפתי בהשקת דרך הבשורה. זוהי דרך שמטרתה לשרת ולהגדיל את מספר הצליינים הנוצרים המבקרים בישראל. הדרך משחזרת על פי הברית החדשה את מסעו של ישו מנצרת לכפר נחום. בטרם הגיע לירושלים, שם ניתפס על ידי הרומאים וניצלב. ישו הסתובב בגליל ועבר מכפר לכפר להטיף את תורתו. הברית החדשה סוקרת את המקומות אליהם הגיע, עם מי נפגש, מה אמר, מה עשה ומה אכל בכל נקודה. נוצרים רבים ההולכים בעקבותיו עוברים חווית חיים מיסטית ומגשימים חלום.
מאת לאה אתגר
בשבילינו הישראלים, זוהי דרך נופית מרהיבה בשבילי התנ"ך. בשביל הנוצרים זו חוויה דתית תיירותית. לכבוד השקת הדרך פתחו את תל כנרות, אתר נופי מרהיב, הנוגע בתחנת הכוח ומפעל המיים "ספיר" שבצפון הכינרת. תל כנרות היה עד עתה איזור סודי, סגור לתיירות. אפשר להתחיל לרדת ממנו רגלי בשבילים לפי העיין לכיוון הירידה לכינרת, או אפשר להסתייע בסימני דרך אחרים של גלי אבנים עגולות מסודרות לגובה, עם סמל של מטבע עתיקה עליה מצויין "שביל הבשורה". האבנים מסמנות שבילי הליכה מדוייקים. יש אמנם מפה מצויינת וחוברת הדרכה לכל קיטעי הדרך . אבל המפה הנהדרת למטיילים כתובה אנגלית. בעתיד מתכוונים להוציא אותה גם בערבית, בספרדית, ובעוד שפות זרות, אבל לא בעברית וחבל.
בהכשרת שביל הבשורה השקיעו כשלושה מליון שקלים מקופות משרד התיירות והקרן קיימת לישראל. עוד השקעה באזור הגיעה מכומר קתולי, ששמו הוא ג'ון סולנה. סולנה השקיע מליוני דולרים שגייס בעולם בעצמו.
סולנה, אדם יפה ומופלא, יליד מקסיקו שחי בישראל, השקיע בהקמת מרכז "מגדלה" על חורבות אתר קדוש לנוצרים הנימצא על חלקת אדמה שרכש לחופה הצפוני של הכינרת, באזור בקעת גינוסר. תוך כדי חפירות ארכיאולוגיות בסביבה הוא חשף במקרה את בית הכנסת היהודי העתיק ביותר בעולם.
דרך הבשורה כוללת 62 קילומטרים מדהימים שמתאימים לנסיעה, להליכה, לרכיבה על סוסים או אופניים ואפילו לשייט על המיים. כך למשל מסתיימת הדרך בשייט מכפר נחום לטבריה או לבית ההארחה של קיבוץ גינוסר. הדרך כוללת מראות מופלאים של תל כנרות, הר האושר, טבחה, כפר נחום, בקעת גינוסר על מעינותיה השופעים ונופים כמו מעבר בין הר ארבל והר ניתאי. הנופים המרהיבים הם חגיגה לעיניים ושמחה לרגליים. ההסברים שקבלנו ממורת דרך מומחית לדתות בשם יסכה נהרני היו אינטליגנטים, מאירי עיניים וחדשניים. למסע הזה נוספה להקת זמר ונגינה של פרחי כמורה ששרו שירים עבריים באיטלקית או בלטינית וגם כמה מדריגלים. אהבתי גם את ארוחת הצהריים עתירת הירקות והבשרים שהוגשה במזנון חופשי והייתה "אוכל-אוכל," דהיינו תבשילים בסיסיים טובים בלי פלצנות של שפים הכובשים לאחרונה את כל מסכי ארצינו.
אי אפשר לי בלי דברים שציערו אותי:
א. במקום מהיפים בבקעת גינוסר, נוגע בכינרת, בונה ברשיון יצחק תשובה (זה מ"התיספורת" המוצעת לתשלום התחייבויותיו) מבנה ענק של מרכז קניות הממוקם בחיק המעיינות והבקעה הפוריה והירוקה ביותר באזור.
ב. בדקה התשעים הודיעו לי כמו לעוד עיתונאים שלא נוכל לרכב על סוסים אף על פי שנרשמנו לפעילות זו מראש. הסיבה: פמליית שר התיירות: מלווים בטחוניים וגם עובדי משרד התיירות ביקשו גם הם לרכב על סוס וכידוע, נושאי המישרות הציבוריות – קודמים. כך לא נותר לי סוס לרכיבה. אבל לא אסון גדול, הלכתי ברגל. בהחלט לא סבלתי, נהניתי מאד. השר הצטלם על סוס, הקרין עממיות, גם חביבות סחבקית. בחוגי העיתונאים הוא מוערך כביצועיסט, אם איני טועה סיפר לי אחד העיתונאים ששמע אותו אומר לפמלייתו משהו כמו: "זה לא יפה שהורידו עיתונאים בשבילינו", אז אמר.
אני התבוננתי בו כשעלה על הסוס. הוא לא ניראה לי מורגל בסוסים, הרכיבה התלבשה עליו כניסיון ספורטיבי חדש. תנועות גופו היו מאומצות ומתוחות, אבל הוא עלה ראשון על סוס, השתלט על עצמו ועל הסוס וניראה נהנה. רק חבל שלי לא נותר סוס.
.ג. כששטנו בסוף הסיור על אניית "לידו עשר", בניצוחה של ורד גרוס ממשפחת בעלי הספינות מטבריה, ישב בשורה האחרונה איש הכמורה ג'ון סולנה, זה האיש שגייס במו ידיו וקשריו מליוני דולרים להשקעה במרכז מבקרים ובחפירות ארכיאולוגיות בארץ. הוא ישב בצניעות בשורה האחרונה, לא ביקש לו הכרה, לא קיר על שמו, לא אבן ולא כבוד. שר התיירות ופמלייתו, כמו העיתונאים, חלפו על פניו . חבל, האיש ראוי לכבוד. ספק אם אצלנו מעניקים מוצר כזה למי שלא נידחף.
למבקשים להרחיב, להלן הפרטים הרשמיים שהועברו על ידי דוברי משרד התיירות:
שביל הבשורה מיועד להעשיר את מוצר התיירות של ישראל עבור התיירות הנוצרית, המהווה למעלה מ-65% מתנועת התיירות הנכנסת לישראל, כמו גם לתת לישראלים מקום בילוי חדש וייחודי.
משרד התיירות פיתח ושיפץ את הדרך הייחודית, בשיתוף הקרן הקיימת לישראל, בהשקעה כוללת של 3 מיליון שקלים (2 מיליון מתוכם מתקציב משרד התיירות), זאת לאור הגידול בתיירות הנוצרית לישראל בשנים האחרונות וצפי של גידול נוסף של כ -200 אלף תיירים נוצרים בשנתיים הקרובות. במסגרת העבודה, הוכשרה מערכת נתיבי תנועה מודולארית המעמידה לרשות התייר מסלולים בהם ניתן לשלב סיור רגלי, רכוב (באופניים או רכב) וכן שיט לאורך הכנרת. בנוסף, הנתיבים בשטח סומנו בעזרת שילוט ייחודי והוקמו תחנות רענון ומנוחה לאורך הדרך.
משרד התיירות מאמין כי קידומה של הדרך ושיווקה בקרב קהלים רלוונטיים, תביא לפריחה כלכלית באזור ומימוש הפוטנציאל התיירותי הקיים בו.
חשוב לציין כי פיתוח ושיפוץ דרך הבשורה מהווה רק נדבך אחד מהפיתוח הכלכלי והתיירותי אותו מקדם משרד התיירות באזור. פעולות אלו נעשו מתוך רצון לפתח את אזור הגליל, ולהפכו למרכז תיירותי משגשג, אשר ימשוך אליו תיירים ומטיילים. על פי הערכות משרד התיירות, פיתוח דרך הבשורה יביא להעלאה משמעותית במספר המבקרים הישראליים והתיירים באזור, ימשוך בעלי עסקים ויזמי תיירות ויביא להקמת עסקים חדשים שימוקמו על דרך הבשורה ויעניקו שירותים שונים למטיילים בה. השפעה זו תביא גם לתנופה תעסוקתית שתסייע בפיתוח כלכלי בקרב עסקים קטנים באזור.
בהמשך לפעילות השיווקית הענפה, בהתאם למיצובה של ישראל כ"ארץ הקודש במרכזה ירושלים", הקים משרד התיירות בשנה האחרונה דסק דתות, אשר פועל באופן ממוקד לשיפור ולהתאמת פעולות השיווק לזרמי הנצרות במדינות השונות. במסגרת פעילותו, השיק המשרד ערוץ יוטיוב ייעודי לתיירים, על מנת לעורר סקרנות ועניין בקרב תיירים אוונגליים מרחבי העולם ולעודד את ביקורם בישראל. האתר, בו ניתן למצוא סרטונים במגוון שפות, רשם כבר אלפי צפיות ונמצא בכתובת http://www.youtube.com/user/HolyLandVisit?blend=22&ob=5 .
שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב: "התיירות הנוצרית על גווניה השונים מהווה את העוגן המרכזי בתיירות הנכנסת לישראל. לדרך הבשורה, שמעצימה את חווית הביקור הרוחנית של כל תייר והמטייל שמגיע לישראל, ובפרט הנוצרים שביניהם, תהיה השפעה חיובית רבה למיצוי הפוטנציאל התיירותי של אזור הכנרת, באמצעות יצירת תנופה כלכלית בצפון הארץ עם יצירת משרות חדשות וגידול ההכנסות מהמבקרים".
צילומים: ניצן שורר